Translate

lördag 9 maj 2015

Maskrossirap

Maskrosmarmelad har vi gjort. Nu är det dags för maskrossirap, även kallad veganhonung.
Även här använder jag mig av en enkel metod när jag kokar den.

Plocka maskrosblommorna, du behöver inte plocka ut det gula utan hela blomknoppen används.
Lägg blommorna i en kastrull och täck precis med vatten.
Låt koka i ca 10-15 minuter. Vattnet kommer då ha en gulaktig färg.
Sila bort maskrosblommorna och mät upp vilken mängd med vätska du fick.
Koka upp det med hälften så mycket socker i förhållande till vätska (6 dl vatten ger 3 dl socker).
Låt småsjuda .
Maskrossirapen är klar när den fått en sirapsliknande koncistens.  Jag brukar ha en tallrik i frysen som jag stryker en tesked med sirap på. Då får man fram den slutliga koncistensen.

Maskrossirap är känsligt. Den sockrar sig lätt.
Jag brukar ta mindre burkar att hälla upp på. Vänta med att sätta på locket tills luftbubblorna stigit upp. Men vänta inte för länge , locket bör sättas på medan maskrossirapen är varm så det bildas ett vakuum inuti burken. Det motverkar sockring.
En öppnad burk sockrar sig oftast därför väljer jag att ha många mindre så ingen burk behöver stå öppnad för länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar