Translate

torsdag 26 april 2018

Real Nappie Week-kura ullbyxa

När ullbyxorna är färdigstickade är det dags att tvätta kura dem.
Jag gör egen ullkur för jag tycker det är mer effektivt.  Men det finns färdiga kurer att köpa och bara blanda ut i vatten.

Nystickade ullbyxor är bra att tvätta upp innan kurning tycker jag. Det gör man enkelt för hand med ljummet vatten och ulltvättmedel.

På denna bild visar jag hur jag gör.
1. Ca 1 msk lanolin per byxa och en olivtvål i uppvärmt vatten.
2. Dessa läggs i vattnet så lanolinet smälter. Olivtvålen hjälper till att lösa upp fettet i vattnet.
3. När vattnet har samma färg som mjölk fiskar man upp olivtvålen och blandar ut det upplösta lanolinet med mer vatten tills det är lite ljummet. 
4. Ullbyxan läggs ner i vattnet .

Första gången en ullbyxa kuras låter jag den stå i ca 1 dygn och dra. Under det dygnet rör jag om och gnuggar lite i ullbyxan emellanåt . Vid omkurning behöver de oftast inte lägga lika länge .

När det fått stå på kurning en tid kan man ibland se lanolinet ligga ovanpå ullbyxan så som på översta bilden i bilden med tre rutor. Det kan man lätt arbeta in i byxan genom att knåda lite försiktigt i vattnet.

Sedan är det dags att torka ullbyxan. Jag brukar vara krama ur byxorna och sedan lägga dem på en handduk för att plantorna. Då har man chansen att forma ullbyxan lite också. 

Nu har vi gått från att sticka två varianter av ullbyxor till att kura dem. En mysig syssla om man väljer att använda ull till sitt tygblöjebarn och inget avancerat eller svårt. Det kan kännas krångligt innan man provat men det brukar släppa när man gått igenom alla steg första gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar