Translate

tisdag 24 april 2018

Real Nappie Week -sticka ullbyxan Wilma del 2



I denna del gör vi färdigt ullbyxan.
Och då börjar vi med att sy ihop grenen.
I denna länk hittar ni en film som visar hur man kan sy ihop.
Det går att använda den tekniken även om maskorna går på tvären.
Jag har här försökt visa hur jag gör stygnen och använder då samma teknik som visas i filmen fast åt sidan. Sedan så kommer grenen att tovas när byxan kissas in så blir något stygn fult gör det inget 😉

Sedan är det dags att plocka upp maskor för benmudden.
Jag valde att lägga upp intagen på avmaskningsnål och då för att inte då få glipor tar jag upp maskor emellan. Har även hör försökt visa på bilden hur jag gör.
Har du valt att avmaska intagen så plockar du upp maskor jämnt runt om och stickar mudden.
Första varvet gör jag med slätstickning och först andra varvet resårstickar jag. Men det är förstås en smaksak vad man tycker är lättast eller finast 😊

När muddarna är stickade avmaskar jag elastiskt  och jag har valt att virka till en liten volang kring slutet. 
Här försöker jag visa hur jag virkar kanten. För att få den så där volangig så virkar jag varannan främre maskbågeoch varannan i bakre maskbåge. 
1. Jag sticker nålen i bakre maskbågen 
2. Och hämtar garn
3. Drar den rakt igenom maskan på nålen (1 smygmaska)
4. Två luftmaskor
5. Tar nålen genom främre maskbågen på nästa maska
6. Hämtar garn och drar igenom maskbåge och maskan på nålen (1 smygmaska)

Så gör jag hela vägen runt.

Dags för resåren.

Ni minns i början av stickningen när vi markerade vart kanten ska vikas för att få en resårkanal. Nu är det dags att vika in den på insidan och sy ihop.
På bilden visar jag hur jag syr. Tar nålen genom kantmaskan och sista maskan på första delen. Har man ni två färger är det väldigt enkelt att se vart man ska sy ihop för en rak kant runt om.
Lämna en liten öppning så ni kan trä in resåren.
In med resåren. Knyt eller sy ihop den beroende på bredden ni valt. Jag brukar ha smal resår till mindre ullbyxor och bred resår till större.
Sedan är det bara att sy ihop hålet och fästa alla trådar .
Trådändar brukar jag fläta in i stickningen då allt ändå ska småtovas lite för att bli riktigt tätt.


En ullbyxa klar !
Det var väl inte så svårt 😉😊
I nästa del går jag igenom hur man kurar dem 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar