Translate

onsdag 25 april 2018

Real Nappie Week-sticka ullbyxa kuvertmodell

Kuvertstickad ullbyxa


Nu tar vi en annan variant av ullbyxa emellan. Jag gör dessa i realtid och det innebär att kurningsinlägget dröjer lite då det måste genomföras 😉
Men i väntan på den tänkte jag dela med mig i hur man stickar en kuvertullbyxa utan färdigt mönster.
Kuvertbyxa blir väldigt nätt och passar bra att ha som blöjskal under kläder.

I tidigare inlägg skrev jag om att prova ut stickfastheten. När man stickar några varv för att se hur många maskor det blir på en decimeter. Det har man nytta av nu för då kan man räkna ut själv hur många maskor man ska lägga upp.

Tex.
Du får ut 19 maskor på en decimeter.
Du vill ha omkrets 40 cm (4 dm)  19×4= 72 maskor.
Då lägger du upp det på stickan.

Här spelar det heller ingen roll om du använder rundsticka eller vanliga raka för byxan stickas fram och tillbaka.

Du börjar med att resårsticka (1rm 1am) en lämplig längd. Låg midja ca 5 cm och hög midja 10-20 cm beroende på hur stor ullbyxa du ska ha. Spädis är liten ettåring är stor 😉.  Ni förstår kanske hur jag menar.
Sedan slätsticka du fram och tillbaka från midja ner till där benen börjar. Där är det dags att börja dra in på sidorna så det bildas en trekant neråt.
Jag maskar inte av utan lägger upp första och sista maskan varje varv (både avig och rät-sida ) på en avmaskningsnål.
Du fortsätter så tills alla maskor är slut.

Steg för steg:
1. Lägg upp antalet maskor som du behöver för omkretsen.
2. Resårsticka 1rm 1am i önskad längd på midja
3. Slätsticka fram till längden där benen börjar på kroppen.
4. Lägg upp första och sista maskan på avmaskningsnål varje varv tills dess att de är slut.

Nu har du fått en stickad bit som ser ut som en trosa ungefär 😜
Här har jag satt ihop en liten bildserie på hur den ska sys ihop.
Bild 1 är den färdigstickad men inte avmaska i sidorna.
Bild 2 har jag maskat av. Att jag väljer att maska av efteråt är för att kunna maska av stretchigt . Ni hittar länk här på hur man gör det.
Bild 3 Där har jag vikt in framkanten och sytt ihop. Där är midjan klar om man bara vill ha stickad mudd upptill. Här kan nu se ett sätt att sy ihop delarna på.
Bild 4. Här viker man upp trekanter så spetsen hamnar i slutet av den ihopsydda sömmen. Där syr du sedan ihop kanterna ut mot sidorna men lämnar en öppning för benen. Och det är därför jag väljer att maska av i efterhand med stretchig avmaskning så det inte blir för stumt mot barnets lår.

Här kan du nu sluta och ullbyxan är klar. Men är du som mig och stör dig på att stickad resår blir slapp efter lite användning syr du en resårkanal och skickar i ett resårband så som vi gjorde på ullbyxan Wilma.

Sedan är det bara att kura och använda den 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar