Translate

fredag 3 april 2015

Björksav

Björksaven tappas just nu ute i vår skog. Det kreativa hos mig ligger just nu på det man kan göra utomhus, vad naturen har att erbjuda för rikedomar nu när våren kommer.

Björksav är nyttigt och gott. Eller det kanske inte alla tycker:

"Äckligt!" Matilda 2 år

"Sött och gott. Man känner sig fräsch i munnen när man druckit det." Vilgoth snart fem år.

Recensionen av första vändan när vi tömmer våra tappningsflaskor från två utav mina barn. Så alla tycker inte att det är gott MEN det är nyttigt. Den innehåller kalium, kalcium, magnesium, aminosyror, enzymer och björksocker. Den är energirik och ger kroppen en liten kick att åter komma igång så här efter den mörka vintern.

Att tappa björksav ingår inte i allemanrätten. Du måste antingen ha björkarna på din mark eller markägarens tillstånd att få tappa björksav.

Så här gör jag:
  1.  Väljer ut några björkar, aldrig samma björk två år i rad.
  2.  Borrar ett hål in i stammen.. Fäster en flaska runt stammen och ett rör från hålet ner i flaskan.
  3.  Varje dag (eller varannan om det är kallt ute) tömmer jag tappningsflaskan. Den tappade saven delar jag sedan  upp i glasflaskor men frysmån och stoppar in i frysen. Björksav är en färskvara och börjar jäsa om den får stå.
  4. När jag tappat färdigt från mina björkar tar jag bort flaska och slang och täpper igen hålet med mossa. Det fungerar som ett "plåster" på björken.
På bilden ser ni mina flaskor som jag säljer i min gårdsbutik. Jag håller mig till att fortsätta ta fram produkter på det sätt man gjorde förr för hand. Även etiketterna har jag val att skriva för hand även om det innebär mycket jobb, men jag gillar att få pyssla om det jag har kärt och hoppas att kunderna kan känna den kärlek jag känner för produkterna. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar