Translate

fredag 17 april 2015

Köksträdgården, en vision-ett barndomsminne!

 När jag var yngre och bodde hemma hade jag en plats at gå till för att samla mina tankar och få vara ifred. Ett par hundra meter in i skogen där vi bodde fanns det en glänta, en äng. Det är nog därför jag fascineras utav ängar. Älskar den där vildvuxna, blomrika gräsplätten. Den ojämna marken men den ser ändå så slät och mjuk ut. För mig är det samma som sinnesfrid och tid för andrum.
Det mesta jag gör här hemma är i utgångsläget en vision om ängsmark och vildvuxen terräng. Man ser att livet frodas och att allt hittar sin väg.
Jag tycker inte om det stela med golfbanegräs som ska klippas till perfekt längd. Det inger enligt mig inte känsla av frihet utan fångenskap.

Min köksträdgård är inspirerat av just detta barndomsminne och idag skapar jag äng längs med huset.

Längst med husväggen innan flytten. Bara en liten del är lagd för att få en inblick i hur det skulle kunna bli.

Eftersom det är mycket grus tippat där sedan tidigare ägare får jag börja med att skyffla bort det. Ni minns gångarna  jag grävt ut i gräsmattan. De gav många små bitar av gräsmatta. Dessa tar jag nu till vara på och flyttar till husväggen.
När gruset är undanskyfflat använder jag jorden som blev vid utgrävningen av gångarna och lägger i botten av utgrävningen. Sedan placerar jag gräsmattebitarna ovanpå detta.
Arbete pågår. Större bit än detta, ca 2x1,5 meter tar jag inte åt gången.
Jag väljer att ta en bit i taget, dvs jag skyfflar en liten bit med grus och flyttar gräsmattan dit. Jag tycker det känns bättre att komma en liten bit i taget och bli färdig med den biten helt istället för att slita ut mig med enformigt arbete och ta en stor del först på ett arbetssätt. 
Den större biten är flyttad här. Svängningen vid den stora stenen är en efter en rundning på andra sidan gången. Dessutom ger svängningarna ett mjukare intryck.
Har hunnit med 3/4 längs med husväggen idag. På bilden blir det lite otydligt med grushögarna och ingen markering längst kanterna. Men gruset ska inte ligga där i de högarna och kanterna kommer jag att placera större stenar för att få lite avskilt mellan gräs och gång men samtidigt få en helhetskänsla. 
Dagens arbete med flytten av gräsmattan. Det börjar att likna något men är inte klart. Barnen har såklart hjälp till.
Det där fungerar väl aldrig? Jo, det gör det. Bilden nedan visar att det gör just det. Gräset sätter sig och börjar att växa. Det du inte kommer få är en slät mark med golfbanegräs, då får du göra på annat sätt. Men mitt arbete är inte att få fram golfbanegräsmattor utan ängsinspirerade gräsmattor med dess ojämnheter och vildvuxenhet. Detta är det perfekta sättet för detta. Petar man ner lite olika lökar under mattan och blommor som tagit sig lite här och där så ger man ängsgräsmattan en skjuts i livfullhet och färgrannhet. 
En bild på tidigare flyttad gräsmatta inom samma område och beviset på att det fungerar.

Hur jag gjort med den första delen jag började med kan ni läsa om här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar