Translate

fredag 10 april 2015

Täckodling

Täckodling, enkelt sätt att fixa odlingsland på utan att behöva gräva.
På bilden nedan visas min täckodling. Den vita övertäckta delen är där jag sått morötter, majrovor och rödbetor i år. Måste täcka för alla fåglar här trots att det känns lite onaturligt. Men lite naturligt är det väl att vilja skydda sina odlingar.
Den halmtäckta delen är en utvidgning av odlingslandet. Det är inget som är satt där än, bara förberett.

Varför täckodlar jag?
Det är enkelt. Man behöver inte gräva och jobbig mark går att luckra upp med hjälp av potatis.
Jag gillar att återvinna saker, jag gillar att saker får gå i ett naturligt kretslopp.
Så här började jag:

Pga rådjur som passerar över tomten satte jag upp stängsel runt om den yta jag ville ha. Jag bestämde mig för en plats där jag lätt skulle kunna utvidga om det blev lyckat.
Jag lade sedan ut gamla tidningar och reklamblad över ytan innanför stängslet och täckte med halm. När potatisen var förgrodd satte jag ner dem i rader inunder tidningarna. Det går bra att pilla ner dem för hand. Sedan är det bara att täcka igen hålen. Precis som om du hade satt direkt i jorden. Sen får man täcka, täcka och täcka. Vi använde gräsklippet som blev när vi klippte gräsmattorna. Det är viktigt att potatisen är skyddad från direkt solljus.

Kommer du på att du vill täckodla men inte hunnit förbereda dig?
Ingen fara. Potatisen kan du täckodla även utan förberedd odlingsyta på detta sätt. Då lägger du ut potatisen på bar backe först. Täcker över med tidningar, halm, hö, löv, gräs och fortsätter som jag skrev ovan tills det är dags att skörda dem.

 Den vita delen på bilden tog två säsonger att luckra upp tillräckligt. Det var riktigt tråkig mark där, stora grästuvor och hårt.
Eftersom det lyckades så utvidgar vi. Jag började på samma sätt igen men eftersom marken är mjukare där så krävs det nog bara en potatissäsong för jorden att bli uppluckrad.

Jag liar gräs på sommaren som jag torkar. HÖ!
Detta hö sparar jag till mina täckodlingar för ett naturligt kretslopp på gården.
Under den delen av året det inte går att odla kan man fortfarande täcka landet med löv, gräs, ja komposterbart från naturen. På så sätt tillför man näringen som behövs i odlingslandet.

Jag älskar att täckodla. Min kropp klarar inte av för tungt arbete så detta är perfekt. Dessutom har vi någonstans att göra av gräsavklippet på somrarna istället för att bara lägga det i en hög någonstans på gården. 


Liten sammanfattning:

Vid förberedelse:
  1. Välj ut en plats, stängsla in vid behov.
  2. täck med reklamblad, gamla tidningar, hö, halm, gräs, löv.
  3. Avvakta tills det är dags att sätta potatisen.
  4. Sätt potatisen precis som man gör i vanlig jord.
  5. täck, täck och täck !!!
  6. Skörda.
Utan förberedelse:
  1. Välj ut en plats, stängsla in vid behov.
  2. Lägg ut potatisen i rader på ytan.
  3. Täck med reklamblad, tidningar, hö, halm, gräs. löv.
  4. Täck, täck och täck !!!
  5. Skörda.
Du behöver inte oroa dig över att blasten inte kan ta sig upp igenom reklambladen. Papper blir skört vid fukt. Har du inga reklamblad eller tidningar så går det bra utan. Det är bara att täcka tajtare med det andra. Reklambladen och tidningarna underlättar så inte gräs ody kan ta sig upp ur marken då den täcker allt solljus och spädare strån inte kan ta sig igenom.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar